Każdy autoklaw marki Tinget zabezpieczony jest na wypadek niewłaściwej pracy urządzenia. Skomplikowany program i właściwie skalibrowane czujniki dbają o to, by każdy proces sterylizacyjny przeprowadzany w autoklawie tej marki przebiegł prawidłowo. Każde odstępstwo od surowych norm dotyczących sterylizacji narzędzi medycznych jest wyłapywany i sygnalizowany Użytkownikowi za pomocą kodu błędu, który wyświetlany jest na ekranie wyświetlacza. Dziś postaramy się wyjaśnić co oznaczają poszczególne błędy i co należy zrobić, gdy takowy pojawi się na Państwa wyświetlaczu.
E1, E2, E3 – to informacja, że do procesora autoklawu spłynął zły odczyt z któregoś z czujników (wytwornicy pary, temperatury bądź ciśnienia). W zasadzie choć każdy z nich informuje o konkretnym czujniku, który uległ awarii, to postępowanie na poziomie Użytkownika sprowadza się do tej samej czynności. Należy upewnić się, że faktycznie mamy usterkę i w tym celu wyłączamy zasilanie włącznikiem głównym. Po odczekaniu kilku sekund włączamy ponownie autoklaw i próbujemy uruchomić cykl. Jeżeli autoklaw prawidłowo go przeprowadzi i usterka nie pojawi się, możemy zapomnieć o problemie, podobnie jak zapominamy o zawieszeniu się komputera, który po restarcie zaczął prawidłowo pracować. Gdy jednak błąd ponownie zostanie wyświetlony na ekranie wyświetlacza, nie ma innej rady jak wymiana uszkodzonego czujnika.
Awaria czujników zdarza się niezwykle rzadko, jednak im autoklaw starszy tym i ryzyko pojawienia się usterki większe.
E4 – kod awarii, który informuje o złym odczycie temperatury, spowodowanym niedostatecznym lub całkowitym braku przepływu wody w autoklawie. Niestety oznacza spore problemy, bowiem do zatoru dochodzi w generatorze pary. Problemem jest kamień, który odkłada się w podzespołach autoklawu gdy Użytkownik nie stosuje wody destylowanej. Sama wymiana wytwornicy pary często nie wystarcza, bowiem kamień potrafi także odłożyć się na elektrozaworach. Z tego powodu trudno oszacować koszt usunięcia tej usterki. Aby uniknąć tej usterki, wystarczy zawsze używać wody destylowanej do zasilania autoklawu, której koszt za 5l to około 20zł. Woda z kranu to najszybszy sposób do zakamienienia generatora pary w autoklawie. Nieco więcej czasu na zbudowanie kamienia będzie potrzebowała woda demineralizowana. Niestety także ona nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa. Dlatego na każdym autoklawie marki Tinget umieszczone jest przypomnienie, jakim rodzajem wody należy zasilać sterylizator.
E5 – usterka pojawiająca się niezwykle rzadko, przeważnie przy korzystaniu z programu służącego do sterylizacji płynów. Informuje Użytkownika o tym, że ciśnienie nie zostało w całości spuszczone z komory, przez co otwarcie drzwi jest niemożliwe. Pierwszą czynnością jaką należy zrobić, gdy zobaczymy komunikat E5 jest wyłączenie autoklawu i jego ponowne włączenie po kilku sekundach. Jeżeli to nie pomoże, należy wybrać na programatorze test próżni i włączyć ten program, by usunąć mechanicznie ciśnienie. Ostatnią czynnością, którą Użytkownik może samodzielnie zrobić jest przestawienie godziny (nawet o minutę), by przywrócić ustawienia fabryczne w procesorze. Zdarza się bowiem, że przepięcia w sieci elektrycznej mają wpływ na kalibrację czujników i zwykłe przywrócenie ustawień fabrycznych usuwa tą usterkę. Jeśli powyższe sposoby zawiodą pozostaje kontakt z naszym serwisem, który ustali przyczynę i usunie jej skutek.
E6 – niedomknięty zamek drzwi (nie mylić z terminem niezamknięte drzwi). Zdarza się, że Użytkownik nie zarygluje właściwie zamka drzwi komory i próbuje włączyć autoklaw. Wówczas system zakomunikuje to niedopatrzenie (nie dotyczy autoklawów marki Tinget, które posiadają automatyczny system dociągania i ryglowania drzwi). Należy wówczas otworzyć drzwi i ponownie je zamknąć, zwracając uwagę na piktogram wyświetlany na ekranie autoklawu, czy przestał mrugać. W starszych autoklawach usterkę E6 może wywołać także poluzowany lub uszkodzony czujnik zamknięcia drzwi. W takim wypadku należy skontaktować się z serwisem, który skontroluje ów czujnik, ewentualnie go wymieni na nowy.
E7, E8 – błąd między korelacją ciśnienia i temperaturą, wynika najczęściej z ustawień osobistych wprowadzanych w menu przez Użytkownika. Pomóc może przywrócenie ustawień fabrycznych autoklawu. Odnotowaliśmy jednak kilka przypadków, gdzie parametry pracy autoklawu nie zostały rozregulowane przez Użytkownika a winnym okazał się ustawiony w pobliżu autoklawu rezonans magnetyczny, rentgen lub inne urządzenie emitujące silne promieniowanie. Dlatego producent wyraźnie informuje w instrukcji obsługi autoklawu, gdzie nie należy instalować urządzenia. Procesor uszkodzony przez promieniowanie nie podlega wymianie (jest na stałe wmontowany w płytę główną) i jedyną opcją jest wymiana całej płyty głównej autoklawu.
E9 – problem utrzymania temperatury, ewidentnie wskazuje na problem w przepływie wody (podobnie jak w przypadku błędu E4). Na szczęście dla Użytkownika nie zawsze oznacza kamień w wytwornicy pary. Często pomaga wymiana filtrów wody, które kosztują kilkanaście złotych. Gdy zobaczymy na wyświetlaczu error E9 warto też zajrzeć pod autoklaw, by upewnić się, że nie ma pod nim wody. Zdarza się bowiem, że dochodzi do uszkodzenia rurki stanowiącej układ hydrauliczny autoklawu. W takim wypadku konieczna jest jej wymiana w serwisie. Ważne bowiem, by wymieniana rurka była odpowiedniej jakości (musi być wytrzymała zarówno na wysoką temperaturę, jak i na ciśnienie). W naszym serwisie używamy wyłącznie rurek kupowanych u producenta, które wykorzystywane są na linii montażowej przy budowie autoklawów Tinget.
E10 – usterka związana z nieprawidłowym działaniem blokady drzwi. Naprawa polega na wymianie systemu elektromagnetycznego ryglowania zamka. Aby zdiagnozować czy mamy do czynienia z usterką, czy też może z błędem systemu należy wykasować komunikat przytrzymując przycisk „M” około 5 sekund. Po wykasowaniu błędu może pojawić się komunikat E20 informujący o zrestartowaniu systemu. Ten komunikat także należy skasować przytrzymując przycisk „M” około 5 sekund. Jeżeli skasowanie błędu przywróci sprawność autoklawu, wskazane jest przestawienie w systemie wskazania godziny o jedną minutę. Jeżeli błąd E10 nie zostanie wykasowany należy skontaktować się z serwisem.
E11 – awaria wytwornicy pary, która różni się tym od przypadku E4, że generator pary niekoniecznie został uszkodzony przez kamień. Błąd E11 może sygnalizować usterkę natury elektrycznej.
E12 – problem z podgrzewaniem komory sterylizacyjnej autoklawu, który występuje niezwykle rzadko. System ogrzewania komory jest bezawaryjny i działa bez problemu ponad 10 lat.
E13 – wraz z błędem E21, E22 i E24 najczęściej pojawiająca się usterka na wyświetlaczu autoklawu. We wszystkich przypadkach oznacza nieszczelność. I w we wszystkich przypadkach należy zacząć od wymiany uszczelki i regulacji drzwi. Oczywiście zdarza się, że nieszczelności należy szukać w innym miejscu, jednak 80% przypadków sygnalizowanych tym komunikatem udaje się naprawić we własnym zakresie. Wymiana uszczelki to czynność banalnie prosta. Należy złapać starą uszczelkę dwoma palcami i wyciągnąć ją z rowka drzwi. Następnie w ten rowek wcisnąć nową uszczelkę i to wszystko. Nieco więcej trudności może sprawić regulacja drzwi, bowiem dla osoby robiącej to pierwszy raz (bądź sporadycznie), wyczucie właściwego momentu w którym drzwi dociskają się do komory z odpowiednią siłą, jest czasochłonne. Zawsze można taką usługę zlecić serwisantowi, który standardowo wykonuje ją w trakcie przeprowadzania corocznego przeglądu technicznego autoklawu.
E15 – ta sama usterka czujnika, co sygnalizowana błędem E2 i E31. Różnica w kodzie błędu służy tu wyłącznie serwisantowi do szybkiego ustalenia, który z czujników uległ awarii.
E16 – awaria ciśnienia sygnalizowana tym kodem wskazuje na konieczność wymiany filtra bakteriologicznego, poprzez który dostarczane jest powietrze do autoklawu. Autoklaw należy wyłączyć, następnie wymienić filtr na nowy i dopiero później włączyć go ponownie. Jeżeli czynność ta nie pomoże usunąć usterki, konieczny będzie kontakt z serwisem i czyszczenie mechaniczne zanieczyszczonych podzespołów. Aby uniknąć tej usterki należy zgodnie z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi autoklawu, systematycznie kontrolować i wymieniać filtr bakteriologiczny. Jego koszt to zaledwie 60zł, zaś wymiana nie zabiera więcej czasu jak 1 minutę.
E20 / N20 – komunikat informujący o ręcznym przerwaniu cyklu sterylizacji narzędzi. Pojawia się wtedy, gdy Użytkownik postanowi przerwać trwający proces sterylizacyjny i nie oznacza usterki. Po restarcie autoklawu znika.
E22/ N23 / N27 – informacja o nieudanym teście próżni. Pojawia się gdy Użytkownik postanowi zrobić test próżni na rozgrzanej komorze, lub pojawia się wyciek z komory. Jeżeli mowa o pierwszym przypadku, to należy odczekać do wystygnięcia komory i dopiero wówczas przeprowadzić test. Jeżeli o drugim, to należy skontrolować uszczelkę drzwi autoklawu i ich regulację.
E24 – sygnalizuje zbyt długi czas, jaki występuje pomiędzy różnymi etapami cyklu sterylizacji. Może oznaczać nieszczelność w komorze (uszczelka / regulacja drzwi), ale także zbyt niski poziom wody destylowanej w zbiorniku. Wraz z błędem E13 należy do najczęściej pojawiających się komunikatów, które wynikają z nieuwagi Użytkownika.
E28 – konieczność wykonania kalibracji pomiędzy zależnością temperatury do ciśnienia. Podobna usterka do błędów E7 i E8, która wymaga interwencji serwisanta.
E31 – uszkodzenie pompy próżniowej. Po zweryfikowaniu jej stanu technicznego serwisant wypowie się czy jest możliwość jej naprawy, czy konieczna będzie wymiana na nową.
Podsumowanie.
Choć na pierwszy rzut oka lista kontrolna błędów jest długa, nie należy się jej bać. Zadbany autoklaw Tinget, bez problemu wytrzyma ponad 10 lat pracy w sterylizatorni. Warto więc poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z instrukcją obsługi, która wyjaśnia jak z nim postępować, by służył jak najdłużej. Pomijając usterki wynikające z niedopatrzenia Użytkownika (wymiana uszczelki, filtrów, regulacja drzwi, rozkalibrowanie w menu ustawień, niewłaściwy dobór programu, stosowanie nieodpowiedniej wody, itp), jedynymi usterkami jakie mogą się pojawić z winy urządzenia to awarie czujników, bądź elektrozaworów. Aby pomóc utrzymać Państwu autoklaw w jak najlepszej kondycji przez wiele lat, firma Tinget rekomenduje coroczne przeglądy techniczne, w trakcie których serwisanci dokonają właściwych czynności eksploatacyjnych. Koszt przeglądu pogwarancyjnego autoklawu wynosi zaledwie 200zł (plus koszt części jak uszczelka i filtry), zaś gwarancyjnego to 600zł (wraz ze wszystkimi częściami potrzebnymi do wykonania usługi). Dzięki przeglądom gwarancyjnym, firma Tinget może oferować aż 5 lat gwarancji na swoje autoklawy, z czego wielu Użytkowników chętnie korzysta.